سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره ما

فروشگاه فایل های علمی

جستجو

شبکه های اجتماعی

دانلود پاورپوینت بررسی مجموعه بازار تاریخی تبریز

پاورپوینت بررسی مجموعه بازار تاریخی تبریز در 19 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی معماری
فرمت فایل pptx
حجم فایل 540 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19
دانلود پاورپوینت بررسی مجموعه بازار تاریخی تبریز

فروشنده فایل

کد کاربری 7466

پاورپوینت بررسی مجموعه بازار تاریخی تبریز در 19 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

 

 

 

مجموعه بازار تاریخی تبریز

 

بازار تبریز در مردادماه سال 1389خورشیدی به‌عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. بازار تبریز از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. این بازار در سال 1193 هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد، اما طولی نکشید که معماران زبردست آن را بازسازی کردند و بازار کنونی مربوط به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار است. بازار تبریز از چندین راسته و تیمچه و سرا تشکیل شده که تیمچه امیر از این میان بزرگترین گنبد و تیمچه مظفریه با شکوه‌ترین معماری را داراست. بازار تبریز هم اکنون به طول یک کیلومتر بزرگ‌ترین مجموعه به هم پیوسته و مسقف دنیاست و در سال 1354 در فهرست آثار ملی ثبت شده‌ است.

 

 

 

تبریز - ایرنا- بازار سنتی و سرپوشیده تبریز به عنوان پایگاه بزرگ تجاری و بازرگانی منطقه همچنان پر رونق به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

بازار تبریز از منحصر به فردترین معماری شکل گرفته و با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ ترین بازار سرپوشیده? جهان است که مرداد ماه سال 89 به عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و همه ساله از پربازدید ترین مکان تاریخی آذربایجان شرقی است.
بازار تبریز خاطرات نا گفته فراوانی در دل خود دارد و کوچه پس کوچه های پیچ در پیچ آن، آشنای هر کودک و پیر تبریزی است.

 


*** بازار امیر ***
از زیباترین و مهمترین بازارهای تبریز، بازار، کاروانسرا و تیمچه امیر است که در زمان حاضر از مراکز اصلی تجارت و صادرات فرش و بورس طلا و جواهرات و منسوجات است.
بانی این بازار میرزامحمدخان امیرنظام زنگنه بوده و تاریخ بنای آن 1255 هجری - قمری است.
در بازار امیر از 112 مغازه دایر، 102 مغازه به زرگری و جواهرفروشی، هشت مغازه به بزازی و فروش پارچه، یک مغازه به آیینه فروشی و یک مغازه به عطر فروشی اشتغال دارند.

 

 

 

بازارها
بازار تبریز با طاقها و گنبدهای بلند آجری شامل بازار امیر ، بازار کفاشان ، راسته بازار ، بازار حلاجان ، یمینی دوز بازار ، راسته کهنه ، بازار حاج محمد حسین ، بازار مشیر ، بازار دلاله زن بزرگ ، بازارچه صفی ، بازار امیر ابوالحسن ، سرای حاج رسول ، سرای حاج میرزا علی نقی ، تیمچه ، سرای شیخ کاظم ، تیمچه حاج صفر علی ، تیمچه و دالان میرزا شفیع و..

 

 

 


نینجاگرام کرک شده    سایت تبلیغات رایگان