درباره ما
جستجو
پیوندها
شبکه های اجتماعی
- فیسبوک
- توئیتر
- گوگل پلاس
- rss
- کسب درآمد راحت از وبلاگ
- همکاری در فروش
- بانک مقاله آماده
- بانک مقاله رشته ادبیات
- درباره امام زمان عج
- آداب و فرهنگ اسلامی ایرانی
- پروژه های دانشجویی آماده
- دانلود گزارش کارآموزی
- طرح های توجیهی,طرح کسب و کار
- ایده های کسب و کار
- چگونه بازاریابی کنیم
- عاشقانه های زیبا
- راه های افزایش فروش
- چگونه تبلیغ موثر داشته باشیم
- جنگل سفید
- بانک پروژه دانشجویی
- مقالات روانشناسی
- ایده های کسب و کار
- بانک احادیث
- مردان ایران
- سازوآواز
- راز خوشبختی
- کاپا
- معرفی عمده فروشی ها
- روش های بازاریابی
- روش های تبلیغات
- ایده های کسب و کار
- درج آگهی رایگان
- سایت تبلیغات اینترنتی
- کسب درآمد از وبلاگ
- انجمن کار
- بانک پاورپوینت دانشجویی
- دنیای مقاله و پروژه
- دانلود فایل های دانشجویی
- دانلود نمونه سوال
- فروشگاه دانلود
- انجمن کار
- طرح توجیهی
- فروش فایل های کمیاب
- دانلود مقاله و پروژه
- دانلود رام رسمی اندروید
- دانلود فلش فارسی
- فایل ترمیم سریال
- فلش desire
- دانلود رام هواوی
- ترمیم سریال
- فایل فلش dimo
- فایل فلش دیمو
- دانلود رام رسمی سامسونگ
- دانلود رام فارسی
- فایل فلش هواوی
- نمونه سوالات
- پایان نامه آماده
- دانلود پایان نامه آماده
- تحقیق دانشجویی
- دانلود پروژه
- تحقیق آماده دانشجویی
- تحقیق آماده دانشجویی
- مدل آماده سالیدورک
- رام فارسی Galaxy
- رام فارسی گلکسی
- تحقیق و مقالات دانشجویی
- آگهی های فروش خودرو
- آگهی های خدمات کامپیوتر
- پزشکان معتبر
- آگهی های فروش کالاها
- آگهی های املاک
- سایت تبلیغات اینترنتی رایگان
کامل ترین فایل ادبیات نظری و پیشینه تحقیق جهت گیری مذهبی
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 86 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 65 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
پیشینه نظری
جهتگیری مذهبی
تاریخ بشریت نشان داده است که انسان دینورز قدمتی دیرینه دارد. آنچنان که از مطالعات باستان شناسی و انسان شناسی از اعصار دور بر میآید، مذهب به عنوان جزء لاینفک زندگی بشری در تمامی اعصار بوده است. ویل دورانت[1] معتقد است دین به اندازهای غنی و فراگیر و پیچیده است که جنبههای مختلف و متفاوت آن برای دیدگاهها و نگرشهای مختلف به گونهای متفاوت جلوه میکند. اما آنچه مهم میباشد این است که هیچ دورهای از تاریخ بشر خالی از اعتقادات دینی نبوده است (خداپناهی و خاکساربلداجی، 1384).
تحقیقات مختلف نشان داده که برداشت اصلی اکثر افراد از دین، داشتن رابطهای نزدیک با خداوند است، نه صرفاً مجموعهای از باورها و اعمال. علاوه بر آن تأکید بر مجاورت هر فرد با خدا، همچنین ارجاعات مکرر به عشق بین بنده و خدا، در قالب ادیان توحیدی وجود دارد. دین و بهخصوص «رابطه درک شده افراد با خدا» به عنوان یک پناهگاه مطمئن عمل میکند. افراد در زمان بروز بحران، خدا را به عنوان پناهگاهی مطمئن میدانند (روات[2] و کرک پتریک[3]، 2002).
میتوان اظهار داشت که دینداری آگاهانه و گرایشات مذهبی تأثیر بسزایی بر جنبههای گوناگون رفتار فردی و اجتماعی جامعه، بهویژه نسل جوان دارد. البته توجه زیادی که امروزه به رفتارهای نابهنجار اخلاقی یا خلاف شرع و بزهکارانهی جوانان معطوف میشود و نیز سیاستهای پیشگیرانه یا تنبیهی که بهطور ضربتی اتخاذ میگردد، میتواند تا حدودی مبیّن نگرانی از این واقعیت باشد که تلاشها و فعالیتهای بیش از دو دههی مدیران و مسئولان در انتقال باورها، ارزشها و هنجارهای دینی به نسل جوان، با نوعی عدم موفقیت و ناکامی روبرو شده است (سرمدی، 1385).
تعریف دین
در زبان اوستایی ایران باستان «دین» به معنای شریعت و مذهب بوده است و پیروان دین خود را «بهدینان» میخواندند (حجتی، 1368). در فرهنگنامهها نیز «دین» به معانی: جزا، حساب، طاعت، ورع، قدرت و آنچه انسان بدان متدیّن و پایبند گردد و نیز به گونهای استعاری برای شریعت استعمال میگردد (ابنمنظور، 1996). همچنین به معنای پاداش، آیین پرستش خداوند تعالی، رسم و قانون، قهر و مسلط شدن آمده است (شعرانی، 1355).
در قرآن کریم هم که لفظ «دین» حدود 90 بار به کار رفته، بدین معانی است: جزاء و حساب، کیش و شریعت، دین اسلام، رسم و قانون، حکم و فرمان، دعا و عبادت، آیین یگانهپرستی (سرمدی، 1380). از دین تعریفی که مورد اتفاق همهی محققان باشد، وجود ندارد؛ به گونهای که برخی دانشمندان از «برج بابل تعاریف دین» سخن به میان میآورند (ویلم[4]، 1377).
مروری بر آثار دانشمندان مسلمان نشان میدهد که اکثر قریب به اتفاق ایشان (برخلاف دانشمندان غربی) تعریف واحدی از دین را مدنظر قرار دادهاند (تعریف سنتی از دین). علمای دین برخلاف دانشمندان علوم اجتماعی و فیلسوفان دین، تعریف خود را متوجه کلیهی ادیان ننموده و دایرهی تعریف خود را به دین اسلام محدود کردهاند؛ برای مثال، استاد مطهری منظورش از دین اسلام، کلیهی ادیان الهی از آدم تا خاتم است، چون بنابه استدلالی درون دینی، که متکی بر آیات قرآن کریم است، دین الهی در نزد خداوند یکی بیش نیست. . . و آن همانا دین اسلام است (مطهری، 1362). علامه طباطبایی دین را مجموعهی عقاید و یک سلسله دستورهای عملی و اخلاقی میداند که پیامبران از طرف خداوند برای راهنمایی و هدایت بشر آوردهاند (طباطبایی، 1362). در تعریفی دیگر «دین اعتقاد به آفرینندهای برای جهان و انسان و دستورات عمل مناسب با این عقاید است» (مصباح یزدی، 1368).
براساس این تلقی از دین، ادیان بشری و اسطورهای و غیرالهی اصلاً دین محسوب نمیشوند: «بتپرستی و انسانپرستی دین نیستند. بودیسم (آیین بودا) هم که خدا در آن مطرح نیست، دین نیست» (مصباح یزدی، 1368). برخی نیز هنگام ابراز نظر دربارهی اسلام و ادیان، دین را کتاب و سنت قطعی معرفی مینماید (سروش، 1372).
[1] Vill Dourant
[2] Rowatt,W. C
[3] Kirkpatrick, L. A
[4] Vilam
اطلاعات سایت
-
مدیر سایت:ghadimi
-
امروز:
-
آخرین مطالب
-
خرید ساعت مچی
جمعه 03/10/21 -
پاورپوینت های مدیریتی
جمعه 03/10/21 -
بانک پاورپوینت در مورد مدیریت
جمعه 03/10/21 -
مقالات و پاورپوینت های بازاریابی
جمعه 03/10/21 -
بانک مقاله و پاورپوینت در مورد ایمنی
جمعه 03/10/21 -
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
جمعه 03/10/21 -
نمونه آماده پیشینه پژوه| چارچوب نظری تحقیق
جمعه 03/10/21 -
همکاری در فروش فایل
جمعه 03/10/21 -
نمونه پیشینه تحقیق فصل دوم پایان نامه
جمعه 03/10/21 -